Jak jsme zvýšili tržby e-shopu 3–5× díky GetProfitu

Vladislav Matrosov
CPO GETPROFIT
LinkedIn
Tato metoda nebude vhodná, pokud máte:

  • malý sortiment (do 200 produktů)
  • váš marketingový rozpočet na Google je menší než 20 000 Kč ​/ měsíc

Bude ale vhodná pro ty, kteří:

  • již investují do reklamy a mají rozpočet vyšší než 20 000 Kč ​/ měsíc
  • mají sortiment od 200+ položek
  • chtějí zvýšit své obraty při stejném ROAS/PNO
  • chtějí vyšší ROAS nebo snížit PNO
  • chtějí ušetřit čas na marketingu a věnovat se jen sledování výsledků

Podívejte se na jeden z příkladů, co nastalo po nasazení GetProfitu:
Tady je další příklad:
A tady je ještě jeden:
Nemůžeme vám zaručit úplně stejné výsledky, ale určitě to bude lepší, než bylo předtím.

V zásadě, tady bychom mohli skončit...

Ale myslím, že je důležitě pochopit, jak a proč GetProfit funguje.
Jak jsme přišli na GetProfit
Osobně mám dlouholeté zkušenosti s propagací internetových obchodů. Měl jsem vlastní e-shopy a pracoval s různým sortimentem:

  • elektronika
  • koberce
  • designové zboží pro domácnost
  • kuchyňské potřeby
  • doplňky stravy
  • dětský nábytek
  • hračky
  • kamery

A to nejen v Česku a na Slovensku, ale také ve Velké Británii, Německu, Polsku, Austrálii, Japonsku, UAE a USA.

Jako každý majitel internetového obchodu mě stále zajímalo, jak mohu zvýšit prodeje a zisk. Hodně jsem testoval a zkoušel různé přístupy.

Během několika let jsem na marketing utratil více než 10 milionů korun.

Nejprve jsem spolupracoval s různými odborníky v této oblasti:

  • 4 marketingové agentury,
  • více než 5 freelancerů.

Pozorně jsem poslouchal, přijímal jejich znalosti a zkušenosti. Myslel jsem si, že když tuto část přenechám odborníkům, bude to mít efekt a snažil jsem se do jejich práce nezasahovat.

Ale bohužel jsem tam neviděl výsledky a nevyplatilo se mi to.

Proto jsem začal hlouběji pronikat do oblasti marketingu, abych pochopil, jak mohu ovlivnit vlastní výsledky. Koupil jsem si knihu od Perryho Marshalla o Google Ads, přečetl ji, vzal si z ní mechaniky a začal nastavovat vlastní reklamní kampaně.

Je to dobrá kniha, která pomáhá pochopit, jak pracovat s textovými a bannerovými reklamními kampaněmi. Nicméně u internetových obchodů nejvíce prodejů získáte díky Shopping Ads.
Začal jsem hledat a zkoušet různé metody, které jsem našel na internetu:

  • SKAG
  • SPAG
  • Hagakure
  • Lestnici priorit podle kampaní
  • Rozdělení kampaní podle různých klíčových dotazů
  • Segmentaci podle kategorií
  • Segmentaci podle lokality
  • A tak dále…
Na pochopení a testování těchto metod jsem vynaložil mnoho času, výsledky ale byly zanedbatelné.

Teprve po absolvování přednášek o finančním plánování jsem objevil chybějící dílek skládačky.

Je třeba segmentovat produkty uvnitř Google Ads.

Zabýval jsem se analýzou sortimentu. Hodně času jsem strávil v tabulkách Excelu, sjednocováním dat, vizualizacemi, vytvořil jsem více než 90 pivot tabulek.
Můj příklad z praxe
Pro svou práci jsem využíval různé nástroje:

  • ABC
  • XYZ
  • Bostonská matice
  • VED
  • McKenzieho metoda
  • RFM
  • ABCDE
  • Fisherova metoda
  • Paretovo pravidlo

Více než měsíc jsem pracoval na tom, že jsem konsolidoval data z různých zdrojů (Shoptet, XML Feed, Google Analytics, Google Ads). A podařilo se mi odpovědět na otázku, kolik vyděláváme na každém jednotlivém produktu.
Také jsem si všiml, že:

  • jsou produkty, které se dobře prodávají a přinášejí zisk,
  • jsou produkty, které se dobře prodávají, ale bez zisku nebo dokonce se ztrátou,
  • jsou produkty s rozpočtem, ale bez prodejů,
  • jsou produkty bez prodejů a rozpočtu.

První věcí, kterou jsem aplikoval, bylo vyloučení z reklamy produkty, které jen vyčerpávaly rozpočet. A našel jsem způsob, jak to udělat bez programátoru – použil jsem Mergado a vlastní nastavení Shoptetu.

Viděl jsem, že prodeje se díky přerozdělení rozpočtu zvýšily o 50 % z měsíce na měsíc.
A pochopil jsem, že tahle cesta je správná.

Je ale tedy třeba vyřešit dva úkoly:
  • Najít kombinaci segmentace produktů pro algoritmy Google Ads
  • Zjistit, jak vše automatizovat: protože to zabere spoustu času, více než 30 hodin a z toho vyplývá, že ztrácíme aktuálnost.

Začal jsem hledat externí služby, které by mi pomohly vše automatizovat a nastavit reklamu tak, abychom více utráceli a více vydělávali.

Narazil jsem na end-to-end analytiku a začal se v ní orientovat. Je to obrovský svět, kde se analytici chovají jako fotbaloví fanoušci, kteří dokazují jeden druhému, že jeho tým (atribuční model) je lepší a efektivnější.

Jedním z lídrů trhu byl ROISTAT, se kterým jsme se dohodli na spolupráci. Ale hned v počátku se objevily problémy. Technicky šlo o složité propojení, navíc jsem po podrobné analýze služby pochopil, že nám ani tento směr nepomůže vyřešit úkol:
posílit reklamu v Google Ads.
Rada: Pokud poskytujete služby, kde cílovou akcí pro klienty jsou žádosti (příchozí telefonní hovory, vyplněné formuláře, příchozí e-maily, chaty a podobně), pak vám tento servis velmi pomůže pochopit, co u vás funguje efektivně.
Pokračoval jsem v hledání, ale nenašel jsem nic, co by vyhovovalo našemu podnikání. Řešení byla příliš drahá, vyžadovala velké investice a technické dovednosti.

Když neexistuje takové řešení, musím si ho vytvořit sam.
Tak jsem našel vývojáře.
Zaplatil 200 000 korun.
A byl to úplný propadák.
Hořká a velmi nepříjemná zkušenost. Uvědomil jsem si, že si nemohu dovolit takové náklady a začal hledat partnera, který by převzal technickou část. Hledání trvalo asi 2 roky.

Teprve v roce 2022 jsem potkal programátora a obchodního partnera, kterému se můj směr líbil. Rostislav. Dohodli jsme se a během jednoho měsíce vytvořil kompletní datový model. V této fázi byl jeden úkol vyřešen – automatizace a aktuálnost.

Další krok byl na mně – najít někoho, kdo by to chtěl celé vyzkoušet. Hned několika majitelům internetových obchodů se naše myšlenka zamlouvala a souhlasili se spoluprací.

Začali jsme řešit druhý úkol – implementace našeho algoritmu do Google Ads.

Během roku testování jsme algoritmus přepsali snad 7krát.

Díky tomu jsme vyzkoušeli:
  • Více než 12 různých metod segmentace produktů a jejich chování v Google Ads
  • Více než 50 struktur reklamních kampaní

A došli jsme k symbióze několika typů segmentace produktů.

Společně s našimi prvními uživateli jsme otestovali novou metodu na cca 200 000 produktech s celkovým rozpočtem 9 000 000+ Kč.
Jak funguje GetProfit
Při práci s daty jsme pochopili, že produkty je třeba segmentovat především podle jejich prodejů. To se líbí Google. A má to také jednoduché vysvětlení.

Google je platforma, kde se setkává poptávka s nabídkou. Co má poptávku se dobře prodává a Google na tom vydělává. Proto se snaží pomoci každému uživateli najít to, co hledá, v co nejkratším čase. Jinak by uživatelé přestali používat jeho služby.

Segmentace produktů pro zvýšení prodeje přes Google by tak měla být založena na prodejnosti produktů. A druhým faktorem, který ovlivňuje podnikání, je efektivita prodeje, rentabilita (ROAS) a ziskovost (POAS).
Na základě prodejnosti produktů jsme vytvořili 5 skupin produktů:
  • Jsou to produkty, které se neustále prodávají s dobrými ukazateli efektivity. Je jich málo, ale obvykle tvoří velkou část zisku obchodu. V průměru je to 2–4 % celkového sortimentu. Nazvali jsme je jednoduše Winners.
  • Existují produkty, které se prodávají zřídka, ale mají dobrý ukazatel efektivity. Jde také o produkty, které se prodávají stále, ale mají problémy s efektivitou. Ty nazýváme Potentials.
  • Naopak produkty, které vám jen utrácejí rozpočet nebo jsou jejich prodeje zcela nevýhodné, případně vůbec neprodávají a přesto na sebe utrácejí dost rozpočtu, jsme pojmenovali Loosers.
  • Produkty, u kterých jsme za celou dobu nenasbírali dostatek dat, abychom mohli spolehlivě soudit o jejich efektivitě, se nazývají Zoombies.
  • Poslední skupinou jsou novinky nebo produkty, které nikdy nebyly zobrazeny na Google.
Celý model spočívá v tom, že data je třeba analyzovat za různá období.

Pokud analyzujeme data produktů za celou dobu, je velká pravděpodobnost, že tyto údaje nebudou aktuální.

A pokud vezmeme data pouze za poslední měsíc, pak nebudeme rozumět, které produkty nám každý měsíc utrácejí rozpočet a nepřináší prodeje.

Navíc jsme zjistili, že každý produkt má svou sezónu. Obvykle jde o 2–5 měsíců v roce. A pokud tyto produkty náhodně vyřadíme z reklamní kampaně, pravděpodobně nedosáhneme prodeje. A naopak, pokud zahrneme produkty, které v daném měsíci jen utrácejí rozpočet, dostaneme nesmyslné výdaje.
Proto GetProfit shrnuje data za několik období.
Takto to funguje
Příklad jednoho z našich uživatelů. Implementovali jsme GetProfit v polovině října.
Online nástroj GetProfit začal provádět změny den za dnem. Občas jsme jen kontrolovali výsledky.

Po třech měsících Google začal škálovat prodeje, protože GetProfit neustále přerozděloval rozpočet na produkty, které se prodávají.

Tady je další příklad, kde se za 2 týdny podařilo zvýšit obrat obchodu téměř o 50 %.
U tohoto obchodu se nám podařilo začít růst hned v prvním měsíci. Kýžený efekt ale přišel ve čtvrtém.
Zajímavost: Ve skutečnosti nám v březnu překážel nový Consent Mode. A téměř celý první týden se technicky neodesílala data o prodejích do Google. Ale i přes to se nám podařilo dosáhnout dobrých výsledků.
Těchto výsledků jsme dosáhli na základě každodenní analýzy prodejů za různá období a rozdělení rozpočtu mezi produkty.

Takto GetProfit řeší úkoly:

  • Produkty bez prodejů neutrácejí rozpočet.
  • Produkty, které se dobře prodávají, dostávají více kliknutí, více zobrazení a více prodejů.
  • Sezónní produkty jsou automaticky propagovány a dostávají více kliknutí, zobrazení a prodejů.
  • Snížení rozpočtu na produkty, které se dobře prodávají, ale jsou ztrátové.

A dodatečně šetří čas:

  • Vlastníka obchodu
  • Marketéra (nebo jej nahrazuje)
  • Analytika (nebo jej nahrazuje)

Pokud máte internetový obchod s více než 200 produkty a reklamní rozpočet v Google Ads více než 20 000 Kč, doporučujeme vám nástroj GetProfit vyzkoušet.

Nabízíme 30 dní zdarma, během kterých si vše snadno vyzkoušíte a sami uvidíte výsledky.

Protože:

  • Nepotřebujete programátora nebo technické znalosti
  • Nemusíte rozumět, jak pracovat s Google Ads
  • Nemusíte být analytik
  • Připojení trvá nejvýše 24–48 hodin
  • Vše uděláme za vás

Takže, pokud chcete získat lepší výsledky v Google Ads, vyzkoušejte GetProfit na 30 dní zdarma.
Vyzkoušejte GetProfit na 30 dní zdarma
Made on
Tilda